Rekening voor Groningse Ringweg Zuid blijft stijgen

Groningse Ringweg Zuid | kostenstijging | Herepoort | financiële problemen | risicobeheer
Een financiële nachtmerrie. Een project bij mij om de hoek en een voorbeeld van hoe het niet moet! In september 2024 kunnen we dan eindelijk, 3 jaar dan gepland, gebruik maken van de nieuwe zuidelijke ringweg. Maar terwijl de stad vooruitkijkt naar een verbeterde bereikbaarheid, blijven de betrokken partijen met de nasleep van dit kostbare project zitten. De kosten voor de ombouw van de zuidelijke ringweg blijven de pan uit rijzen, met een dreigend verlies voor het consortium Herepoort dat inmiddels oploopt tot meer dan 270 miljoen euro—maar liefst 80 miljoen meer dan vorig jaar werd ingeschat.

Inhoudsopgave


Herepoort werd in 2016 gekozen om het omvangrijke project van elf kilometer weg, twintig bruggen, viaducten en een tunnel aan te pakken. De doelstelling was om de belangrijkste toegangspoort van Groningen te ontsluiten voor de groeiende stad. Maar wat ooit een ambitieus verbeteringsproject was, is nu uitgegroeid tot een financieel moeras. In plaats van oplevering in 2021, is de planning inmiddels verschoven naar 2024, en de kosten blijven stijgen.

Het oorspronkelijke budget van 388 miljoen euro is in 2021 al opgelopen tot bijna 650 miljoen, en de huidige schatting bedraagt maar liefst 850 miljoen euro. Daarbovenop komen nog extra kosten voor onder andere grondonderzoek en toezicht, waardoor de totale prijs naar verwachting rond de 1,2 miljard euro zal uitkomen.

In 2019 werd de Commissie Hertogh, onder leiding van hoogleraar Marcel Hertogh van de TU Delft, ingeschakeld om de situatie te onderzoeken.

De commissie constateerde dat de samenwerking tussen Aanpak Ring Zuid en het consortium Herepoort vanaf het begin gebrekkig was. Gebrek aan communicatie en onderling wantrouwen droegen bij aan de stroefheid van het project. De aannemers hadden daarnaast ‘opportunistisch’ ingeschreven, met een bod dat bijna 18% onder de realistische begroting lag. Deze onderschatting leidde tot onvoldoende ruimte voor onvoorziene risico’s en complexe uitwerkingen tijdens de bouwfase.

Naast de samenwerkingsproblemen wees de commissie op uitdagingen in de arbeidsmarkt en prijsstijgingen als factoren die de uitvoering verder bemoeilijkten. Toch was het vooral het gebrek aan gedetailleerde planning en risicobeheersing die het project uiteindelijk in de problemen bracht.

Ondanks de financiële problemen wordt de ringweg in 2024 opgeleverd, met de afronding van de laatste werkzaamheden in mei 2025. Hoewel dit project binnenkort zijn belofte van betere infrastructuur waarmaakt, zullen zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemers nog jarenlang hun wonden moeten likken.

Het drama rondom de Zuidelijke Ringweg in Groningen is een waarschuwing voor toekomstige projecten: zonder zorgvuldige voorbereiding, realistische inschattingen en planning, risicomanagement en een goede en effectieve samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer ontspoort een ambitieus plan al snel in een kostbaar fiasco. Lees dit bericht ook op Linkedin

Delen

Meer blogs

Heb je een vraag?

We staan altijd klaar om deze te beantwoorden!

Heb je een vraag?

We staan altijd klaar om deze te beantwoorden!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren en het websiteverkeer te analyseren. Lees privacyverklaring