Herepoort werd in 2016 gekozen om het omvangrijke project van elf kilometer weg, twintig bruggen, viaducten en een tunnel aan te pakken. De doelstelling was om de belangrijkste toegangspoort van Groningen te ontsluiten voor de groeiende stad. Maar wat ooit een ambitieus verbeteringsproject was, is nu uitgegroeid tot een financieel moeras. In plaats van oplevering in 2021, is de planning inmiddels verschoven naar 2024, en de kosten blijven stijgen.
Het oorspronkelijke budget van 388 miljoen euro is in 2021 al opgelopen tot bijna 650 miljoen, en de huidige schatting bedraagt maar liefst 850 miljoen euro. Daarbovenop komen nog extra kosten voor onder andere grondonderzoek en toezicht, waardoor de totale prijs naar verwachting rond de 1,2 miljard euro zal uitkomen.
In 2019 werd de Commissie Hertogh, onder leiding van hoogleraar Marcel Hertogh van de TU Delft, ingeschakeld om de situatie te onderzoeken.
De commissie constateerde dat de samenwerking tussen Aanpak Ring Zuid en het consortium Herepoort vanaf het begin gebrekkig was. Gebrek aan communicatie en onderling wantrouwen droegen bij aan de stroefheid van het project. De aannemers hadden daarnaast ‘opportunistisch’ ingeschreven, met een bod dat bijna 18% onder de realistische begroting lag. Deze onderschatting leidde tot onvoldoende ruimte voor onvoorziene risico’s en complexe uitwerkingen tijdens de bouwfase.
Naast de samenwerkingsproblemen wees de commissie op uitdagingen in de arbeidsmarkt en prijsstijgingen als factoren die de uitvoering verder bemoeilijkten. Toch was het vooral het gebrek aan gedetailleerde planning en risicobeheersing die het project uiteindelijk in de problemen bracht.
Ondanks de financiële problemen wordt de ringweg in 2024 opgeleverd, met de afronding van de laatste werkzaamheden in mei 2025. Hoewel dit project binnenkort zijn belofte van betere infrastructuur waarmaakt, zullen zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemers nog jarenlang hun wonden moeten likken.
Het drama rondom de Zuidelijke Ringweg in Groningen is een waarschuwing voor toekomstige projecten: zonder zorgvuldige voorbereiding, realistische inschattingen en planning, risicomanagement en een goede en effectieve samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer ontspoort een ambitieus plan al snel in een kostbaar fiasco. Lees dit bericht ook op Linkedin
Waarom zou je als projectleider actief teamleden laten gaan? En waarom juist je beste teamleden?
Als projectleider wil je graag een sterk team behouden, maar er zijn goede redenen om zelf actief te werken...